Adventure in the North

10 januari 2019 - Fort Smith, Unorganized, Canada

6 januari, sinds de zomer al een datum waar we naar uitkijken, de datum dat we de bushplane hebben richting de wildernis vanuit Yellowknife. Eerst moeten we nog naar Yellowknife vliegen, dit blijkt een groter avontuur dan de bushplane...

Op het vliegveld in Calgary horen we al dat het mogelijk is dat we niet kunnen vertrekken. Niks aan te doen, broodje Subway erbij en wachten maar... met een halfuurtje vertraging mogen we dan toch boarden en kunnen we met een klein propellervliegtuig de lucht in, spannend? Ja een beetje want er is slecht weer. Wanneer we 2 uren in het vliegtuig zitten en de piloten de daling in gang zetten vliegen we ook zo weer hoger, it is not save enough... daar hangen we dan in de lucht. We worden vermaakt met drankjes en snacks en we vliegen terug naar Alberta. Wordt dit wel Yellowknife vandaag? Op een klein vliegveld in MCMurray moeten we wachten op duidelijkheid. Gelukkig met meer dan 5 uren vertraging staan we veilig met onze voeten en backpacks aan grond van the northwest territories. Koud? Nee valt nog mee!

Na een lang nachtje uitslapen in een heerlijke airbnb ontvangen we in het visitors centre een golden badge, yes! Omdat we het zo ver noord hebben bereikt.

Nadat we zijn opgehaald door een van de staff members van Blachford en in zeer warme kleding zijn gestoken genieten we verder van dit noordelijke stadje. Het blijkt een erg leuke pub te hebben met eigen gebrouwen bier en heerlijk eten. Dit betekend twee goede avondjes in de pub!

Yellowknife blijkt verder nog een diamond centre te hebben, super interessant en een leuk museum over de first nations van het noorden. Yellowknife is ook zeker een bezoekje waard!

En dan de bushplane, het protocol is om alle winterkleding te dragen. Just in Case! Als een eskimo stappen we het vliegtuig in, best wel een belevenis! We stijgen op vanaf een meer en vliegen over de wildernis naar de lodge waar we ook weer op een lake landen.

Hier worden we vriendelijk ontvangen, krijgen een rondleiding en ontdekken meteen bij de lunch al dat het eten fantastisch is! Er werken nog 13 andere vrijwilligers en een aantal staff members vanuit heel de wereld. De eerste werkdagje bestaat uit een sneeuw windscherm rondom de icefishing plaats bouwen met een meisje uit Mexico en jongens uit Frankrijk en Duitsland. Super multicultureel!

Ons eerste avondje zijn we al erg verwend met het noorderlicht, het is echt prachtig! Wat een natuurverschijnsel.

Ons avontuur in de wildernis is nog maar net begonnen, maar met een dagje gevoelstemperatuur -40 en een hike naar een lookoutpunt met een off road trail terug hebben we ook al heel wat beleefd :)

1. Betty:
    11 januari 2019
    Wauw wat wer in prachtich ferhaal..
    dit is wêrom jim nei Canada ta woene...in ferbliuw yn it hege noorden mei kjeld dy wij net kinne, gelokkich net brrrr
    Hopelijk ha jim der in ûnferjitlike tiid, dreams come true❤️
  2. Trudy postma:
    11 januari 2019
    Wat in prachtig ferhaal inderdaad,
    Wat sjoche en belibje jim machtige dingen.
    Super super leuk!!
    (Woe dat ik vroeger sa ûndernimmend wie😉)
    Lekker geniete 😘😘👌
  3. Jacoba:
    11 januari 2019
    Gelukkig goed aangekomen in Yellowknife. En dan gelijk jullie eerste avond het noorderlicht zien...menigeen reist af naar lapland en gaan het niet zien.
    Leuke eerste werkdag samen...een sneeuwscherm maken....
    Bedankt weer voor jullie verhaal...Het is mee genieten op afstand...
  4. Michiel:
    11 januari 2019
    Wat in spannende reis nei it noorden. Moai dat jimme te plak binne. Begin foar wêr in nij aventoer. Prachtige foto's foaral it noarderljocht. Lekker geniete.
    Groetjes Anno en Anneke
  5. Corrie:
    11 januari 2019
    Wat where super en mooi dat jullie daar zijn aangekomen .
    Een Prachtig avontuur weer voor jullie.
    Wel erg loud Zeg maar daar waren jullie op gek led. Mooie foto's ook weer. Voor ons ook lekker mee genieten achter een bakje koffie met de kachel aan.😂.
    Nog maar veel plezier.
  6. Hugo landman:
    11 januari 2019
    Wauw wat mooi. Wat weer mooi om dit te lezen en te volgen. Mooi avontuur vooral als je niet weet wat er allemaal gaat gebeuren echt spannend. Geniet er van
  7. Petra Zijlstra:
    11 januari 2019
    Jeetje wat moai en kald der. Spannende fleanmominten mar dan hast ek wat. Hjir is it hartstikke saai. Gjin snie (wol yn eastenryk, bulten snie derre) gjin iis, allinich mar hurde wyn en reinwetter, jigh. Fan my mei it wol leiwetter reine, dan komt de simmer yn it sicht en kinne we der mei de kamper op ut. Marja sa fier is it nog lang net. Genietsje mar lekker fan jimme aventoeren, dan kinne wy dat wer leze. Oant de folgende kear
  8. Anneke:
    11 januari 2019
    Wauw te gek! Steltsje bikkels!! En dat noorderlicht, heeeeeel erg wauw!!
  9. Martina:
    15 januari 2019
    Brr een beetje fris . Maar Is het prachtig daar. Geweldig. Wat een avontuur!!
  10. Gerrit og Jikke:
    15 januari 2019
    Prachtige foto's van het noorderlicht wauw. Wat een kou... heerlijk 😊. Hoe lang blijven jullie daar?
  11. Aggie altena:
    27 januari 2019
    Wat een prachtig verhaal en super mooie foto's. Het Noorderlicht is wel heel bijzonder, echt prachtig. Nog een fantastische tijd .