Happy new year

2 januari 2019 - Red Deer, Canada

‘The last kilometers are totally covered with ice’, we staan bij het informatiecentrum van Lake Louise, even navragen hoe de weg erbij ligt. Of dit antwoord nu de waarheid is of of ze denken dat we weer van die domme toeristen zijn... wij weten het niet maar we gaan het avontuur maar gewoon aan.

Banff hebben we achter ons liggen en het plan is om de Icefield Parkway te rijden. ‘One of the world’s most spectacular driving tours’. Maar eerst gaan we schaatsen op Lake Louise, zo mooi!

De eerste kilometers van de weg zijn echt prima te doen en na een aantal kilometers stoppen we voor een hike naar Peyto lake. Dit wordt ons gister in de kroeg aangeraden. Wanneer we beginnen met wandelen moeten we een beetje lachen, in de zomer is de hike wel een paar 100 meters korter, wij parkeren de auto eerder en wandelen over de autoweg met een dik pak sneeuw, maar maximum 30km/u!

Het Peyto lake is echt prachtig, het meer heeft de vorm van een wolf en het water kleurt in de zomer erg mooi, dus over een paar maanden maar weer terug, no problem!

We vervolgen onze rit weer op de icefield parkway, het zonnetje schijnt en de weg is helemaal zo slecht nog niet, wel weten we nu waar de naam vandaan komt. Want totally covered is het zeker niet, maar zo nu en dan ligt er toch aardig wat ijs op de weg.

Wanneer we in hoogte stijgen staat er zomaar een kudde bergschaapjes op de weg, schattig!

Verder maken we nog stops bij een aantal mooie bevroren watervallen en gletsjers. Wat zijn de Rockies toch mooi.

Net voor het donker bereiken we Jasper, geheel volgens plan want in het donker over de weg rijden wordt afgeraden. We slapen in een hostel en wanneer we de volgende dag wakker worden is het enige wat we zien sneeuw, sneeuw, sneeuw en sneeuw. Waar zijn die mooie bergen van Jasper? We vermaken ons maar een dagje met zorgverzekering aanpassen (tijd van het jaar he), fotos organiseren en spelletjes spelen. Gelukkig schijnt het zonnetje de volgende dag alweer maar zijn de hikeroutes nog lang niet bereikbaar voor alleen een paar schoenen, en we hebben ook geen cross country skies. Dan maar even schaatsen op een meer met mooi uitzicht. We besluiten om weer terug te gaan naar Banff, daar zit het weer net iets meer mee.

Een autoritje van 7 uren want door het slechte weer is de icefield parkway afgesloten. We zijn inmiddels heel wat gewend dus daar gaan we weer. In de avond komen we aan, we eten snel wat en parkeren daarna de van op een camping, even winterkamperen met -19 ⛄️

Wanneer we wakker worden is de lucht blauw en schijnt het zonnetje volop, dan is die kou helemaal niet zo erg! Wat een mooie laatste dag van het jaar! We gaan met de gondola naar 2280 meter, en wat een uitzicht met dit mooie weer! We wandelen naar het topje van een berg en lunchen daarna in een restaurant met uitzicht op de bergjes. Ow wat hebben we toch een zwaar leven.

Ons oud en nieuw bestaat uit drankjes drinken in de kroeg, buiten is een alcoholvrije zone(canada hè) en is er leuke country muziek. Net voor 12 uur tellen we met iedereen af. Gelukkig Nieuwjaar! En dan is het feestje ook voorbij. We moeten nog 2,5 km lopen naar de camping, even wolven en andere dieren proberen te mijden🙈

Onze vakantie in de bewoonde wereld zit erop. We kopen de laatste benodigde dingen, we stappen in het vliegtuig naar het noorden, op naar een nieuw en nog kouder avontuur!

Vanaf nu geldt: geen bericht is goed bericht

1. Anno:
    3 januari 2019
    Gelukkig nijjier wat wêr een belevenis der in de snie en prachtig mooi uitzicht der in de bergen ,op nei in nij avontuur .
  2. Michiel:
    3 januari 2019
    In lokkich en sûn nijjier ! Op nei it hij avontuur. Foarsichtig en folle plesier!
  3. Corrie:
    3 januari 2019
    Wat een enerverende reis weer zo leuk ook om te lezen het is net of beleef je het helemaal mee. Dan nu maar weer op naar het nieuwe avontuur en volgende deel van de reis. Veel plezier en lekker genieten van alles en elkaar gr
  4. Petra Zijlstra:
    3 januari 2019
    Folle lok en seine. Dat jimme moarns wer wekker wurde mei -19°. Brrrr. Mekoar goed oankrûpe, dus!!!!
    Mar jimme ha tenminste winter wy net. Proost op 2019🍻
  5. Martina:
    3 januari 2019
    Wat een mooie foto's. Lekker het zonnetje erbij. Zeker de moeite waard. Om daar te zijn in de winter. Als het zomer is, maar weer die kant op. Dan wat warmer.haha lijkt mij lekkerder .Dan die kou. Goede reis verder. En veel plezier.
  6. Betty:
    3 januari 2019
    Wat wer in mooi ferhaal, prachtige belevenissen!
    No op nei de echte Canadese winterkjeld brrrr
    Goeie fleanreis en folle plesier dêr yn de Lodge yn it hege noorden, hooplik ha jim the time of your live😀 werkse dêr en mooie husky tochten meitsje of lekker op’e snowscooter avonturen beleve, sukses❤️
  7. Trudy postma:
    3 januari 2019
    Noch in lokkich en sûn nijjier!!
    Wat wer in moai ferhaal!
    No mar wer fjirder de kjeld yn(brrr)
    Foarsichtig en mar lekker geniete tegeare😘