Trans canada drive

25 december 2018 - NB Leva Av @ Lake St, Canada

Canada kent strenge winters, sneeuwstormen en daardoor slechte wegen. Wanneer wij vertellen dat we van plan zijn om in hartje winter van Ontario naar Alberta te rijden wordt ons dan ook meerdere keren verteld om wat extra dagen in te calculeren.

Nou daar gaan we, 4000 km in het vooruitzicht en 9 dagen om dit mogelijk te maken.

Natuurlijk komen wij stukken zonder sneeuw tegen, een helderblauwe lucht met een zonnetje en daardoor geen slechte wegen... in 4 dagen hebben wij Saskatchewan al bereikt. Nog 800km te gaan, wat een grap!

We bereiken een Nederlandse familie in Saskatchewan, gezellig! We worden uitgenodigd bij een kerstborrel waaruit weer een andere uitnodiging komt voor een bakje koffie bij een andere familie. Het is gezellig en aangezien we toch nog dagen over hebben blijven we wat langer in deze mooi vlakke provincie. Na koffie, taartje en weer een rondleiding over een bedrijf gaan we nog even cultuursnuiven in het western development museum, best leuk!

Na een nachtje slapen in de van met -17 en een heerlijk warm bakje koffie willen we de laatste kilometers richting Alberta rijden. Maar we kunnen niet meteen gaan, nog even de binnenkant van de auto krabben....

We bereiken onderweg -21(tot nu toe ons record) maar wanneer we Alberta bereiken zien we meer sneeuw maar warmt de aarde alweer een beetje op en met de zon op de ramen zetten we de kachel van hi naar low. (Het is alles of niks hè)

In Alberta bereiken we weer een Nederlandse familie. Na een bakje koffie en een rondleiding worden we uitgenodigd voor een kerstdiner. Want met kerst hoor je niet alleen te zijn, wat toch een fantastisch gastvrije cultuur!)

Na een gezellig avondje kunnen we lekker uitslapen in een warme basement, ook hier besluiten we een dagje langer te blijven. Chris gaat nog wat helpen op de boerderij en ik ga mee naar de kerstnachtdienst. Ook bekijken we nog mooie ijssculpturen, wat is Canada toch leuk!

We gaan onze laatste kilometers richting de rocky mountains maken, nog 2,5 uur, wat een lachtertje.

Lieve bloglezers, bedankt voor jullie enthousiasme elke keer weer! We wensen jullie fijne feestdagen en een fantastisch avontuurlijk 2019!

Dikke tút

1. Jan en jetty ouderkerken:
    25 december 2018
    Mooi kerst verhaal lieve mensen . Wat knap om zoveel km terijden . Jullie zitten nu ook in een gedeelte waar wij ook ook geweest zijn . Heel mooi daar. Geniet van de kerstdagen .. lieve groeten van ons
  2. Hugo landman:
    25 december 2018
    Weer mooi om te lezen Chris en Iris. Wat mooi dat jullie zo gastvrij worden ontvangen. Super dat de reis zo goed ging, weer een andere omgeving met nieuwe mensen. Geniet van alberta de Rocky mountains. En jullie super avontuur. Fijne kerst dagen
  3. Cobi en Piet Galama:
    25 december 2018
    Super Chris en Iris! Wat in belevenis! Hoop nog mear fan Jim mooie verhalen te lêsen en wij winskje Jim ek hiele mooie krystdagen en in lokkich nijjier!
  4. Petra Zijlstra:
    25 december 2018
    Prachtich dyn ferhaal. Wat wer in skitterende ervaring riiker. De kans is lyts, mar der wenje nog in pear neven fan Evert yn Alberta. Soe wol hiel tafollig weze fansels. Mar wie wit......
    Have a Merry Chrismas🎄🎄 and a Happy Newjear🎆🎆
  5. Anno:
    25 december 2018
    Wat wêr een mooi verhaal en wat een gastvrijheid dêr en nog noffelijke krystdagen Christiaan en Iris .
  6. Aggie altena:
    25 december 2018
    Prachtig jongelui. Wat een gastvrijheid . Hele fijne feestdagen en een top 2019😘🎄🎅🏽
  7. Corrie:
    26 december 2018
    Wat weer een Prachtig verhaal.
    En wat een gastvrijheid in Canada.
    Maar lekker genieten in de nieuwe omgeving met fijne mensen.
    Jullie ook fijne dagen maar zo te lezen zal dat wel lukken.
    Veel plezier lekker genieten en voor ons op naar het nieuwe verhaal. Gr uit bolsward
  8. Martina:
    26 december 2018
    Wat een mooi verhaal. Nog een Fijne kerstdag met al die aardige en gastvrije mensen daar.
  9. Yme en Anja:
    26 december 2018
    Chris en Iris wat een avontuur. Geniet er maar goed van. Jimme ek goede krystdagen en lokkich 2019.
  10. Betty:
    26 december 2018
    Prachtich ferhaal wer, wat super dat jim sa faak utnoadige wurde, wat in gastfrijheid!! Goed gefoel foar ús want inderdaad mei kryst moat je net allinich wêze😇 mooi dat jim reis fan safolle tûzend km ride feilich en foarspoedich gient is. No mar geniete fan alles wat de Rocky’s jim te bieden hat. Fijne dagen dêr❤️ Dikke tút💋