De eerste dagen

30 juni 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo! (hallo)

Om te beginnen kunnen we een goede reclame maken voor de KLM! De 8uren waren geen straf, we konden samen spelletjes spelen, films kijken en zelfs de vlucht volgen via de pilot view, zo konden we onder andere het opstijgen en dalen via een camera voorop het vliegtuig volgen. Ook hebben we genoten van ijs, pizza, pannacotta en salades. We zweefden letterlijk en figuurlijk boven de wolken (a).

Dit gevoel verdween bij aankomst. We moesten ons in de aankomsthal melden bij 'i need a visa' en dit was een avondvullend programma. Bij loket 1(30 minuten in de rij) konden we ons geld afgeven, bij loket 2(20 minuten in de rij) werd er een foto gemaakt via een webcam die vervolgens nergens voor is gebruikt. Bij loket 3 werden we na een verassend lange wachtrij geholpen met de stempel waar het uiteindelijk om gaat, we mochten in Tanzania blijven! Daarna begon ons eerste avontuur, een 1,5 uur durende offroad trip met mensen die met een briefje met onze namen op ons stonden te wachten. Wegpiraten, wegwerkzaamheden, geen verlichting in het donker maakten alles compleet. Yes, we zijn in Afrika!

Ons verblijf is fantastisch, de eerste twee nachten hebben we geslapen in het huis van de eigenaren. We aten hier gevulde omelet met ui en paprika als ontbijt en friet met kip als lunch, die luxe hebben we thuis op woensdag geen eens.

Het werk op het project is super! We zijn meteen aan de slag gegaan. Na een rondleiding ging lutske naar baby 1 en ik naar baby 2, dit zijn de twee laagste klassen. De kinderen kunnen hier allemaal zo goed engels en dit maakt het allemaal extra leuk.
We helpen in deze klassen en doen de afwas bij het weeshuis, heerlijk buiten met bakken water en een krukje.
In de avond helpen we de kinderen met huiswerk, jullie horen het er is genoeg te doen op het project.

Woensdagmiddag zijn we met een gids van Arusha Volunteers naar Arusha gegaan met de DahlaDahla, heenweg ging leuk, maar de terugweg ging toch anders dan gedacht. Na een leuke stadswandeling in een stad waar op elke meter iets gebeurd bracht de gids ons terug bij de DahlaDahla. Wij zeiden deze bus zit vol we wachten wel op de volgende. Zeiden we nou dat de bus vol zat? Wij en nog wel 5 anderen konden er makkelijk(?!) bij! Het was een avontuurlijke reis maar gelukkig zijn we veilig thuisgekomen.

Naast het werken is er dus genoeg tijd voor andere dingen en daarom gaan we morgen te voet op zoek naar zebra's en olifanten!

Dikke kus,
Lutske en Iris