Inburgeren

1 december 2014 - Brokopondo, Suriname

Hallo lieve allemaal,

Weer een stageweekje erop zitten en het blijft heftig die kinderen in het binnenland. Toch is elke dag weer een uitdaging en is het toch een gaaf avontuur/stage.

Wat helemaal een leuk avontuur is was dit weekend.
Na de laatste schooldag op vrijdag ben ik Brokopondo gaan ontdekken. Naar het strand, houtbedrijf en het stuwmeer. Wat heeft Suriname toch mooie plekken. Uiteindelijk nog op een kosgrond geweest op zoek naar een watermeloen. Dit is een soort moestuin maar dan in de jungle of langs de kant van de weg waar de meest bijzondere dingen groeien. Maļs, watermeloen, tijmplantjes, casava, je kunt het zo gek niet bedenken. De rijpe watermeloenen waren helaas opgegeten door een konijn dus dan maar tevreden zijn met een nog niet rijpe watermeloen, was ook best lekker. En om me dan toch wat meer een echte Surinamer te laten voelen is mijn haar ingevlochten.

Mij werd verteld dat het plan was om zaterdagochtend voor zeven uur te vertrekken naar de kosgrond om nieuwe dingen te planten. Ik dacht dat vind ik toch wel erg vroeg. Wel dapper de wekker gezet maar toen deze bijna af ging ook maar snel weer uitgedrukt. Gelukkig vond een lief meisje van vier het wel al laat genoeg om mijn kamer binnen te wandelen en me een goedemorgen te wensen. Met het idee dat ik toch al wakker was en het waarschijnlijk toch nooit meer zou beleven toch mijn bed maar uitgegaan. Rond zeven uur vertrekken naar de jungle. De ingang van de kosgrond is een ingang wat je gewoon voorbij rijdt of loopt wanneer je niet weet dat het tot zoiets moois kan lijden. Ongeveer na tien minuten door de jungle te hebben gewandeld op een zeer klein weggetje, aangekomen op een hele mooie open wijde plek. Wauw, dat dit toch echt bestaat... Hier eerst wat met verbazing rondgewandeld om vervolgens toch maar dapper ook dingen te ondernemen. Eerst met een kapmes allemaal casavatakken gehakt, daarna okerzaadjes gepland en tenslotte allemaal takken en boomstammen opgeruimd. Na drie uurtjes hard werken was het tijd om alle vieze modder van ons af te spoelen. Dus snel naar huis, bikini aantrekken spulletjes pakken en weer de jungle in. In de auto over een weg wat na een aantal minuten geen weg meer te noemen was maar meer een grasveld. Nog een klein oud huisje tegengekomen waar een lokale vrouw woonde die casavabrood aan het bakken was. Bijzonder dat zulke mensen kunnen overleven. Uiteindelijk aangekomen bij een heel mooi schoon strandje aan de Suriname rivier. Hier lekker de hele middag 'gebaad' zoals ze dat hier zeggen. Toen het begon te regenen, dat heb je vaak als je in de kleine regen tijd je reis boekt naar Suriname, dan toch maar weer vertrekken naar huis om de volgende dag weer een avontuur te gaan beleven.

Eindelijk even uitslapen dacht ik, maar volgens mij staat dat in een Surinaams woordenboek niet beschreven en begin ik dit al met gemak over te nemen. Weer vroeg mijn bedje uit dus nog even wat spulletjes bekijken voor school en dan een wasje draaien. Emmers water vullen en deze de wasmachine ingooien. Dan besef je pas dat een wasje draaien toch pas echt nuttig is wanneer de wasmachine goed gevuld is, waterverspilling.
In de middag weer vertrokken de jungle in, nu de andere richting op om dorpjes te bezoeken. Zeer interessant en erg indrukwekkend. Zo zijn we weer naar de Suriname rivier geweest en heb ik gezien hoe een pamplemousse, een Surinaamse vrucht, uit een boom wordt gehaald en heb ik zelf nog geholpen met het rooien van zoete aardappelen. En natuurlijk was dit weer een perfect fotomomentje, want zulke dingen moeten toch wel worden vastgelegd.
Op het einde van de middag weer richting stuwmeer. Dit keer verder het dorp in. Piranha's vissen en genieten van het uitzicht. Het dorp  nog ingewandeld en bijzondere mooie plekjes gezien, wat natuurlijk ook weer mooie foto's oplevert.

Het was een weekend vol bijzondere momenten en heb de meest Surinaamse dingen gegeten. Zo zit ik nu te genieten van een kokospapje, heb ik gister een traditionele soep met vis en casavameel gegeten, heb ik me gewaagd aan een complete Surinaamse peper (wat zeker geen succes was), heb ik genoten van het Surinaamse gerecht moksi alesi met komkommer en eet ik elke vrucht die we onderweg aan een boom zien hangen en die eetbaar blijkt te zijn.

Jaja zoals jullie horen ben ik aardig aan het ingeburgeren. Vlechtjes, leren omgaan met een kapmes, (vroeg opstaan), Surinaamse eetgewoontes overnemen, een pamplemousse leren schillen en ga zo maar door. Het enige waar ik nooit 100% aan zal wennen is de agressiviteit op stage, maarja het leven kan niet alleen maar mooi zijn, en zo ook kent Suriname niet alleen maar leuke dingen.

Dit was een avontuurlijk weekend en nu weer een avontuurlijk stageweekje in het vooruitzicht.

Dikke knuffel vanuit Suriname