Land of the midnightsun

5 juni 2019 - Dawson City, Canada

Vanuit Dawson Creek beginnen we aan de Alaska Highway, weer op naar het noorden! Op naar the midnightsun! Vanaf de eerste nacht zijn we al gedesoriënteerd, ‘hoe let is it?’ Geen idee maar donker wordt het in ieder geval niet meer, ook bijzonder!

De highway is echt fantastisch mooi en wat ze zeggen over meer wildlife dan mensen is ook echt waar. De autos die we tegenkomen staan niet in evenwicht met het aantal beren, moose en bisons, heerlijk!

De eerste stop is even badderen in de liard hot springs, deze is niet te vergelijken met alle betonnen pools in het zuiden, dit is echt mooi in de natuur. Een ‘echte’ hot spring!

Onze tweede stop is twee daagjes Whitehorse. Even cultuursnuiven! Chris gaat goudzoeken, we gaan naar de SS Klondike schip, Beringia museum en sluiten ons bezoek in Whitehorse af met bier&barbeque bij vrienden van Blachford. Super gezellig!

We vervolgen onze weg richting Alaska weer. We struinen even rond in Kluane nationalpark en lunchen bij een mooi blauw meer! We hebben een beetje pech want wanneer we gealarmeerd worden voor een grizzlybeer komen we net een beetje te laat. Een van de weinige wildlife diertjes die we nog niet af kunnen strepen!

Bij de Alaska border worden we super vriendelijk ontvangen, ons visum hoeven we niet eens te betalen. ‘Enjoy and buy some beer with the money’! Van zulke vrolijke mensen wordt het leven toch elke keer nog leuker!

Helaas wordt het leven door het weer wat minder leuk. The land of the midnight sun, wat een grapje! Wij vinden het land van het eeuwige licht en regen er beter bij passen. De Alaska zon zien we maar weinig. Gelukkig laten we de pret er niet ‘altijd’ door bederven.

Onze eerste Alaska bestemming is Valdez, een leuk oceaandorpje! Zoals vele wegen in Alaska leiden ze ergens naartoe maar dat is het dan ook. Vele kilometers staan er op de teller door het heen en weer rijden, gelukkig zijn de wegen heel mooi met watervallen, canyons en oceaan!

Seward is ook zo’n leuk oceaandorpje waar we het er voor over hebben om ‘heen en weer’ te rijden. Maar ook hier wordt de oceaan goed gevuld met nog meer hemelwater... om toch de prachtige gletsjers te kunnen bekijken doen we even of zijn we megarijk en boeken superfancy een helikoptertour. Met 3 grote smiles van oor tot oor zitten we in de heli. Wat een belevenis! We vliegen over ijsbergen en gletsjers en krijgen er ook nog een landing bij cadeau! Onze dag kan niet meer stuk! In de avond kamperen we aan de oceaan en met een mooi uitzicht met zeeleeuwen zien zwemmen in de oceaan en een heerlijke versgemaakte risotto glunderen we nog even na van deze dag!

Dan is het tijd om het binnenland in te trekken, Denali & Fairbanks.

We geloven voor de volle 100% dat het een mooi park is, maar helaas wanneer wij aankomen staan er geen berg meer in het park. Allemaal opgeslokt door de wolkjes, gelukkig hebben we een dag eerder de Denali berg deels kunnen bekijken. Ach met alles maar tevreden zijn! Dan maar door naar Fairbanks. Hier vinden we eindelijk de goudgeschiedenis! We struinen rond in het pioneer park, allemaal interessant! Zo leuk :) Wanneer we nog meer geschiedenis willen opzoeken en de tickets al binnen hebben voor de ‘oude’ sternwheeler valt het wel een beetje tegen. ‘Commerciële massatoerisme’. Gelukkig kan Chris zijn charmes in de strijd gooien bij de vriendelijke ticketverkoopster en hoeven we niet meer aan boord te gaan want ze koopt heel aardig de tickets weer terug!

Volgende bestemming: the North Pole! De enige echte, met het santa claus house waar zelfs in juni de kerstman nog in zijn dikke winterpak op de foto wil met alle toeristen. En waar alle brieven van de kinderen met een echte noordpool stempel worden beantwoord. Ook een beetje commercieel? Ja een beetje wel! Maar de lantaarnpalen zijn in de vorm van candycanes dus de schattigheidsfactor zit er zeker in en met kerstversiering voor volgend jaar ingeslagen vervolgen we onze reis weer naar de laatste Alaska bestemming: Chicken!

Chicken is geweldig! Downtown bestaat uit een giftshop, liquor store, saloon, café en een free camping. Hoe schattig! Het is een echte goldtown en dan hoort er natuurlijk goldpanning bij, we vinden kleine stukjes. Hoe leuk! Rijk worden we er niet van maar wel gelukkig🙈 Onze laatste American dollars geven we uit in de saloon waar we nog een echte goldminer ontmoeten, in de ochtend gaan we even langs bij zijn mijn, super interessant!

We zijn de grens weer over en we gaan weer op naar Canadees avontuur!

1. Martina:
    5 juni 2019
    Weer een mooi avontuur. In een helikopter alles uit uit de lucht bekijken. Hoe vet is dat. Prachtig.!!
  2. Jacoba:
    5 juni 2019
    Niet alleen door de midnight sun gedesoriënteerd maar ook nog door een santa claus in juni🙄
    Prachtige foto's! Een volgende reis dus met eigen handen verdienen en niet van de gevonden goud😉
    Heel veel genieten met elkaar!😘
  3. Betty:
    5 juni 2019
    Wauw prachtich ferhaal wer! In soad sjoent en beleeft en ek noch in helikopterflucht, machtich!!!
    Alaska kinst ek ofstrepe fan dyn “to do” lijst😀 Jammer gjin foto fan dy mei santaclaus😏
    Op nei it mooie Canada wer, folle plesier fjirder en geniete!!!
    ❤️
  4. Michiel:
    5 juni 2019
    Wat wēr in mooi ferhaal en prachtige foto's. Mooi ùtstapke hân mei Alaska. Jammer dat de midnight sun net achter de wolken wei kaem. In soad plesier.
    Groetjes Anno en Anneke
  5. Corrie:
    5 juni 2019
    Wat weer een prachtig verhaal.en dan ook nog een helicopter vlucht.
    Jullie willen/maken alles mee en halen alles eruit.
    Zoleuk om te lezen het volop genieten van alles.voor ons ook erg leuk om te lezen maken het dan in gedachten mee.
    Dat maakt het een levend boek.
    Nog veel plezier ben benieuwd wat het volgende verhaal word.
  6. Petra Zijlstra:
    8 juni 2019
    Hey wat wer heerlyk om te lèzen. Machtich wat jimme allegearre dogge en sjogge. Noch mar in soad wille mei mekoar. Doeidoei