Last houres in the nwt

12 maart 2019 - Yellowknife, Canada

Het is een deel van reizen, mensen ontmoeten, vriendschappen sluiten en weer afscheid nemen. But today we are not sad, because see you in one month on vancouver island. Dat is dan weer het goede motto, er is altijd weer een kans om elkaar tegen te komen, al is Canada toch best groot...

Na heel wat knuffels stappen we de bushplane in, met een aantal gasten en samen met nog 2 collega’s die een break hebben naar de stad (dit is verplicht na 2 maanden werken anders wordt je ‘to much busht’. De piloten stunten wanneer er alleen personeel in het vliegtuig zit, we hebben vanaf de grond al een aantal keren met verbazing staan kijken. Helaas moeten we het vliegtuig met gasten delen dus ik zit uit het raam te turen en verwacht een normale vlucht.

Wanneer ik denk dat het raam beslaat hoor ik ineens iemand gillen: ‘what the f***!!’ Dan realiseer ik me dat het raam niet beslaat maar dat de grond nadert, het is erg wit.... dan komen de collegas die ons uit staan te zwaaien erg dichtbij en lijkt het alsof we de bomen invliegen. Gelukkig weten deze piloten precies wat we doen, we maken een scherpe bocht, raken bijna de lodge en daarna vliegen we weer recht, hoog en veilig. Deze piloten hebben lak aan dat er gasten bij zijn, en wij zijn ze dankbaar! Wat een goed vertrek...

Bij aankomst in yellowknife hebben we zin in een echt biertje in de pub, eerst maar naar de brewery, heerlijk! We gaan naar het snowkingfestival, glijden als enthousiaste kinderen van de ijsglijbanen en struinen rond en verbazen ons over de creativiteit van de mensen!

In de avond ontdekken van de locale kroegen. Eerst naar de pub, biertjes drinken, fish en chips eten en kaarten! Daarna gaan we een potje poolen in een kroeg. Op zn hollands gezegd: een gezellige dag!

Op zondag neemt Leah (een aupair in Yellowknife en een oud vrijwilliger van Blachford) ons mee naar de iceroad en we doen een kicksledding tour. Super handig om mensen te kennen in het hoge noorden...

Het lopen op een iceroad voelt als lopen op een highway maar dan op een 1,5 meter dikke ijslaag ipv asfalt. Super bijzonder!

Kicksledding is ook een bijzonder ding op zich. We stappen op een slee en hebben ieder 2 honden voor ons. De honden trekken maar zelf moeten we meesteppen, een goede workout!

We verblijven samen bij een van de office medewerkers van Blachford, we koken een avondje voor hem als een dankjewel voor zijn gastvrijheid!

Na een heerlijk weekendje met veel leuke mensen chillen we nu op het vliegveld op weg naar Calgary. Terug naar ons kleine vertrouwde huisje: de van!

1. Corrie:
    12 maart 2019
    Wat weer een leuk verhaal zeg het enthousiasme spat eraf.
    Dit geeft dan ook aan hoe jullie van elk moment genieten.
    Wat een belevenissen hebben jullie al gehad en nu weer naar een andere locatie met vast weer vele avonturen.
    Het leest zo fijn zodat ik ook een kijkje krijg in het leven daar.
    Super dat ik hiervan mee kan genieten.
    Veel succes en plezier in jullie volgende avontuur.
    Gr corrie
  2. Aggie altena:
    Prachtig verhaal Iris en Christiaan, veel plezier nog😘
  3. Petra Zijlstra:
    12 maart 2019
    Prachtig ferhaal wer, ik sjoch der elke kear wer nei ut. Wat jimme wer beleefd ha. Gean der ek iceroadtrucks oer dat iis?? Op nei in ny aventuur en misskien wat waarmere temperaturen. As wurd itcder ek nog giin maaitiid. Hjir liket it wol hjerst. Hurde wyn en alles kletswiet, bah!!
    Hey it giet jimme goed, dikke💋fan us
  4. Betty:
    12 maart 2019
    Super elke keer om dyn ferhalen te lêzen, wat kinst mooi skriuwe Iris! It is krekt as bin je der self by👍🏼
    Mar goed dat ik net yn dat fleantúch site, brrr niks foar my dy stunterij....
    Fantastisch dat jim sokke leuke minsken kennen leart!
    Hoop dat jim in goeie reis ha nei Calgary(jim bin der hast al tink ik want it is hjir no hast middernacht) en dan mar wer lekker fjirder on tour. Nije avonturen beleve!! Folle plesier wer❤️
  5. Hugo landman:
    13 maart 2019
    Wauw Iris en Chris wat een belevenis zo'n vlucht terug . Hij had alles goed onder controle hoop we maar. Wat zien en beleven jullie veel. En het mooie is ook weer dat je nieuwe mensen leert kennen. Geniet er van toppers
  6. Gerrit og Jikke:
    17 maart 2019
    Geweldig Christiaan en Iris. Het is blijven genieten daar. Net als Betty ben ik blij dat ik niet in dat vliegtuig zat 🙄😰😵. 😘😘