Ngorongoro, the unique landscape

21 juli 2016 - Ngorongoro Crater, Tanzania

'<-- simba's camp'
Na twee uren rijden stuurt de driver bij dit bordje de jeep naar links. Wanneer we aankomen op deze mooie camping, die te vinden is op de rand van de Ngorongoro krater, is het tijd om ons tentje weer op te zetten. De Ngorongoro krater ligt op 2300 meter van zeeniveau dus koud is het wel een beetje. Snel alles opzetten en naar de eetzaal voor een warm kopje chocomel, net de nederlandse winter.

We zitten ons dagboekje te schrijven terwijl er veel mensen van de stoel afspringen met de mededeling 'elephant, elephant'. Natuurlijk willen wij dit ook niet missen dus lopen we snel naar buiten, hier blijkt een olifant de camping op te zijn gewandeld. De rangers waarschuwen ons, because he is faster than you think. Nadat de olifant begint te toeteren en te zwaaien met z'n slurf zoeken wij daarom ook maar snel de veiligheid op in de eetzaal. Een goed begin van een avontuurlijk nachtje.

Na het overheerlijke avondeten rennen we snel met zaklampen nog even de tent en het toiletgebouw op en neer, en kunnen we gelukkig 'veilig' in slaap vallen. Wanneer Lutske heel dapper in de nacht bedenkt dat ze naar de toilet moet loopt ze alleen door een kudde zebra's, een fotomomentje(!) want dit gebeurt natuurlijk niet op de camping op Ameland.

Om 6.00 staat het ontbijt voor ons klaar want vandaag is de dag dat we de krater in gaan rijden. Het is ijskoud bovenop de rand maar gelukkig wanneer we 600 meter dalen en het zonnetje begint te schijnen warmen we weer wat op en genieten we van een uniek deel van de wereld.

De gids vertelt ons dat ongeveer 1.5 miljoen jaar geleden de Ngorongoro het hoogste puntje was van Tanzania, tot de vulkaan uitbarste en nu is de krater een vruchtbaar deel met ontelbaar veel dieren.

Het is ongelooflijk, een uniek stukje landschap vertelt onze gids en dat is het zeker!
Om 8.00 zegt de gids al 'so we can go home' omdat er nog maar 1 dier uit het lijstje van de big five ontbrak maar deze hebben we in de vroege ochtend kunnen vinden. Wel door een verrekijker, maar toch! Ons lijstje is compleet.

Gelukkig is het een grapje van de gids en touren we nog 4uren door de krater. We zien nog zoveel mooie dingen en vooral de hippo pool waar we even uit mogen stappen is prachtig. Leeuwen op de weg, hyenas en jakhalzen die een lunch aan het eten zijn, het ziet er allemaal zo vet uit.
De safari wordt afgesloten met een lunch op een picknickplek met apen. Buiten zitten is op eigen risico en dit merken we meteen wanneer een aap in onze jeep zit en vervolgens naar buiten springt om de lunch te stelen. We kunnen er om lachen en hebben gelukkig allemaal ons lunch nog.

We vertrekken in de jeep terug naar boven over een fantastisch stijle afrikaanse weg en arriveren na 4 uren rijden weer in Arusha. Aangekomen in Arusha denken we dat de safari is afgelopen maar schijn bedriegt. We gaan van een gamedrive op zoek naar dieren over in een gamedrive overleven in het verkeer. Wanneer we bijna zijn aangekomen bij ons huis horen we een grote klap, we kijken om en een motor is bovenop onze safaribus geklapt. 'he drives to fast on the wrong side of the road' klopt helemaal, gevaarlijke motormuizen. Gelukkig mankeert de wegpiraat niks, wij zijn ook ongedeerd en ook de safaribus is top in orde. Dus we kunnen weer veilig door naar huis.

Het is tijd om de koffers klaar te zetten want ons vliegtuig staat morgenvroeg klaar om ons op een tropisch eiland af te zetten.

Lots of love!