(werk)weekendje Atudendu

2 februari 2015 - Sipaliwini, Suriname

Vrijdag zouden we om 15.00 vertrekken. 16.30 stapten we in de auto. Met pannenkoeken en hangmatten en al. Er stond op de planning om Atudendu op te knappen, met verf het toiletgebouw opkleuren en cementstorten voor onder andere de plek om te hangmateren.

Voordat we op Atudendu zouden aankomen hadden we eerst een tussenovernachting op een lokaal dorpje aan de Suriname rivier.
We kregen daar wel vijf huisjes aangeboden om in te slapen en bij een andere familie was er ook nog keuze genoeg. Zo gastvrij! We hebben dan ook een lief huisje uitgezocht waar fenna en ik in de hangmat konden slapen en carel daartussen op een matrasje. Super!

De begroeting wordt steeds leuker. We leren een woordje saramacaans waardoor we in de ochtend en de avond in de lokale taal i.p.v. Nederlands kunnen groeten. Dit maakt wel dat mensen denken dat we meer kunnen verstaan waardoor ze van alles vragen en zeggen en waarbij wij maar denken. Aaah dit begrijp ik allemaal nog niet.

In dit dorp was een overlijdensfeest. Na het overlijden van iemand wordt hier na 6 weken een feest gevierd. Dit keer was het uitbundig met band, sterke drank en heel veel dans. Ontzettend bijzonder. Ook de dansen van de Surinamers blijft mij verbazen. Fenna en ik durfden onze heupen niet zo te bewegen aangezien wij dan nogal zouden opvallen met onze stijve hollandse heupjes.
We hebben wel genoten van zo'n speciale avond maar vonden het toch ook wel fijn om ons hangmatje in te duiken. Dit keer hing onze hangmat in een lokaal huisje. Sommige mensen kunnen daar nog wat van leren, hoe netjes en schoon alles hangt in een huis in het binnenland.

Na een heerlijk broodje kerrie ei in de ochtend was het tijd om met de boot weer verder te trekken naar de plaats van bestemming.
Ik zou hier elk jaar wel op vakantie willen!

We hadden nog niet kunnen baden dus zijn eerst maar de rivier ingesprongen.
De sula was zoveel veranderd in vergelijking met de vorige keer. Zo ver we in het weekend van 20december op de rotsen de rivier in konden lopen zo hoog was het water nu, de eerste paar rotsen waren al verdwenen waardoor het een avontuur was om dwarsdoor een sterke stroom door te wandelen om uiteindelijk toch een rots te kunnen vinden om lekker te wassen.

Na een heerlijke sauto soep was het dan echt tijd om zand op te duiken voor het cement.
Na vijf kruiwagens was het tijd voor 'even' een break. Wij dachten een drankje en weer verder. Maar nee, 'even' een break betekend een middagdutje, oftewel een siėsta van ongeveer 2uur. Waardoor wij maar weer de rivier zijn ingedoken wat hier natuurlijk ook zeker geen straf is.
Daarna toch maar weer aan het werk. Dit werkdagje werd afgesloten met een heerlijk diner. Nasi met pitjil en kip en pindasambal, mjumm. Lekker eten op trip :)

We zouden ook het toiletgebouw nog verven alleen stond de verf nog in Paramaribo, vergeten. Waardoor we ook op zondag eigenlijk alleen maar hebben kunnen genieten van het eiland. Tijdens de junglewandeling kwamen we bij een kreek die 20december droog stond. Nu was deze zo ontzettend mooi stromend met water. Die natuur hier is echt fantastisch.
Na een hoop watermeloenen uit de kostgrond en suikerriet was het tijd voor een frisse duik in de kreek.

Na een heerlijk weekend moesten we dan toch echt weer terugkeren naar het vaste bewoonde land.