Weten jullie waar koffie vandaan komt?

12 juli 2016 - Arusha, Tanzania

Daar staan we dan, met een rugzakje op de rug klaar voor een nieuw avontuur, het bezoeken van een koffieplantage.
'jullie worden om half 9 opgehaald' werd ons gezegd, of zou dit de afrikaanse half9 zijn? Geduldig staan we te wachten en gelukkig zijn we niet vergeten. In een grote safari jeep gaan we op zoek naar een koffieplantage aan de voet van de mount meru.

Klimmend met de jeep zijn we op zoek naar de weg die we zoeken, maar op deze vroege ochtend kan onze goed rijdende chauffeur dat helaas niet vinden, 'I don't know the way so I just going to ask the local people here' en hij zwaait zo het stuur om op die o zo drukke afrikaanse wegen om te vragen aan mensen of zij misschien weten waar we moeten zijn.

Gelukkig hebben we de bestemming bereikt en worden we ontvangen door enorm vriendelijke mensen.
Na een enorme hobbelweg is onze blaas toch weer erg op de proef gesteld en vragen we of er misschien een wc is. In de afgelopen twee weken hebben we meegemaakt dat alles een toilet kan zijn, maar deze was echt beautiful! De spiegels zou ik bijna stiekem ongemerkt in mijn rugzak meesmokkelen.

Samen met de gids worden we in de safari jeep afgezet in een mooi dorpje met een algemene en een particuliere school, we mogen een kijke nemen in de particuliere school en ook dit is ontzettend mooi en ontwikkeld. We zijn op zoek naar de pastoor, om te kunnen vragen of we misschien zijn kerk mogen bezichtigen en gelukkig zegt hij 'karibu', dit betekend dat we welkom zijn, wauw! En daarna kan de tocht beginnen, een wandeltocht in de jungle, ik was bijna vergeten hoe ongelooflijk mooi dat is, gelukkig staat het eindelijk na anderhalfjaar weer vers in mijn geheugen.

We komen mango- en avocadobomen tegen, en dan klagen ze hier dat appels duur zijn. Terwijl erg genoeg fruit in overvloed is waar wij thuis veel voor moeten betalen, onze gids wil al een handel beginnen samen.
We klauteren verder stijle stukken de jungle in en plots zien we de eerste koffieboonbomen, yes we zijn dichtbij! Wanneer we dit denken komen we uit bij de farm waar een man koffiebonen aan het uitzoeken is. Deze man blijkt de farmer te zijn die ons meeneemt in het verhaal over de productie van koffie. We beginnen met het planten van takken en eindigen met het malen van koffiebonen. Midden in dit verhaal gaan we op zoek naar rode koffiebonen, dit zijn de bonen die rijp zijn voor de oogst. De farmer knijpt een rode boon uit en er vliegen zo twee koffiebonen op mijn hand, aha daar zitten ze dus verstopt. Voor deze handeling is er een mooie machine uitgevonden die de bonen ontdoet van zijn rode schil en hier hebben wij even mee mogen werken. Na dit alles worden de bonen gescheiden, de zogenoemde 'second beans' worden vermalen tot 1 euro koffie en de rest wordt vermalen tot de echt goede, zoals wij die kennen, arabic koffie. Met een paar goede bonen in onze broekzak vertrekken we weer bergafwaarts, terug naar ons beginpunt waar de factory blijkt te zijn.

Voordat we de factory gaan bekijken is het eerst tijd voor een fantastische lunch. Eerst een schaal met fruit wat bestaat uit mango, passievrucht, sinaasappel, avocado, je kunt het zo gek niet bedenken. Nadat we ons vol hebben gegeten aan vitamientjes is het tijd voor het echte eten: gebakken bananen, chapati, spinazie, stoofpotje, ugali, salade en bruine rijst, klinkt als genoeg he? Maar lieve mensen we kregen als 'toetje' de koffie van de plantage in twee soorten met heerlijk zelfgebakken bananencake. Bomvol maar ontzettend genietend vertrekken we naar de factory waar we de laatste handelingen van de productie zien.

Het was een ontzettend leuke, maar ook leerzame dag. We waren ontzettend dankbaar voor deze uitgebreide dag maar om het helemaal af te maken kregen we een zak koffie van de plantage mee. Wat een schatten van mensen hier in Tanzania!

Helemaal gelukkig zijn we weer in de safari jeep terug naar Good Hope vertrokken waar een aantal lieve kindjes op ons stonden te wachten met een grote smile op hun kopjes.

We hebben hier nog maar vijf daagjes te gaan maar willen nog lang niet naar huis.