It's the most wonderful time of the year

26 december 2014 - Voltz Berg, Suriname

Kerst... Winter, sneeuw en kou. Dingen waardoor ik nu totaal niet kan spreken van een kerstgevoel. Okee het is waar: Suriname is de mooiste tijd van het jaar voor mij, maar of het nu kerst is. Voor kerst stond er namelijk wat anders dan anders in de planning: raleighvallen en voltzberg. Met andere woorden: in een zomers temperatuurtje op trip naar de jungle. En de donkere dagen voor kerst? Deze bestonden uit uitrusten in de zon, naar de kosgrond, slingeren aan een liaan net als Tarzan en lekker uiteten bij bar zuid. Op TV had ik wel een zwingend gospelkoor gezien waardoor ik wel een kerstnachtdienst wou meemaken. Maar zelfs de kerk gaat hier op zn Surinaams. Chris, ik en nog twee stagiaires stonden rond 18.00 voor de grote houten basilique/kathedraal, een van de bekendste kerken van Su, dat moet toch een feestje zijn? Maar het bleek niet om 18.00 uur te zijn.. Maar wanneer dan wel? Zelfs dit bleek voor de bewaker van de parkeerplaats naast de kerk een goede vraag. 19.00? Wij met een Surinaamse vrouw naar het bisschophuis, de deur staat altijd open (;p) helaas was dit even niet het geval. 20.00 dan? Dan kunnen we eerst wel pizza eten. Tijdens het heerlijk terassen bij bar Zuid bleek de dienst pas om half10 te zijn, is er dan nooit iemand op de hoogte? Helaas viel de dienst enorm tegen. Denk dat het gospelkoor alleen was ingehuurd voor tv, het was een gewone (hollandse) kerkdienst en denk ook dat het aantal Blanken gelijk stonden aan de Surinamers. Daarbij kwam nog dat het rond de 35 graden in de kerk was. Lange broek, lange mouwen en de rest van de kledingvoorschriften zijn dan erg warm waardoor we na een halfuur maar weer richting huis gingen.

1e kerstdag. 7.00 uur. Tijd om te vertrekken. Het was net een home alone momentje. De taxi al voor de deur maar alle studenten haasten(no spang) om de laatste dingen in te pakken voor de trip. Het was tijd om te vertrekken naar de raleighvallen. Met een landcruiser zijn we vertrokken. Bij zanderij kregen we een heerlijk ontbijtje en werden we op de hoogte gesteld van een ongeveer 2,5 uur durende rit over een bauxiet weg. Dit betekent: geen asfalt en vooral heeel veel gaten. Na een paar tropische dieren en uren verder kwamen we aan bij de kopernama rivier waar we vier uren op zouden varen met een bootje om de bestemming te bereiken. Om met een goed gevuld buikje deze reis te beginnen kregen we eerst heerlijk rijst met kip, komkommer en kauseband. Op zn Surinaams!
Na een lange boottocht kwamen we aan bij de overnachtingsplaats in het natuurreservaat van Suriname. Iedere plek in Suriname blijft mooi, hier zagen we bij aankomst aapjes in de boom die steeds dichterbij kwamen en kwamen we in de avonduren tijdens een nachtwandeling in de jungle een wurg boa tegen die in de boom hing. De dag bestond vooral uit hangmatten ophangen, wat nogal een hele klus was, maar dan heb je ook wat. Prachtig uitzicht over de rivier vanuit het hangmatje.

Na een borgoetje aan de rivier was het tijd voor een nachtje in de hangmat, geen lange nacht want we moesten vroeg uit ons bed. Kerstkilos? Denk dat deze er eerder zijn afgegaan dan erbij gegeten. Op tweede kerstdag stond namelijk de beklimming van de voltzberg in de planning. Een stevig ontbijtje en de tas goed gevuld met eten en liters water deed de dag goed beginnen. Met de boot naar vaste wal en vanuit daar ging een zware tocht van 8 km wandelen beginnen om de top te bereiken. Na 3uren door de jungle bereikten we een punt waarop we uitzagen op de Voltzberg, toen moesten we nog aan de berg beginnen. Nog 50minuutjes te gaan. Zware steile stukken met alleen maar rots die we moesten beklimmen. Maar we hebben de top bereikt en dan is het zeker. Suriname bestaat (bijna) alleen uit bomen, maar toch een geweldig uitzicht. Na een aantal mooie fotootjes kon de klim naar beneden weer beginnen. Wat een avontuur, wat een kerstdag. De kerstmaaltijd bestond uit, heel verassend, kip met rijst en bruine bonen en Surinaamse pom. Na dit feestmaal was het weer tijd voor vrolijke drankjes en deze avond was dit bij een lekker warm kampvuur met gezellige liedjes.

Na een tweede nacht in de hangmat was het om 7uur in de ochtend tijd om te vogels spotten. Ik ben natuurlijk een dierenvriend dus daar kwam ik wel vroeg mijn bed voor uit. Helaas waren de vogels nog niet ontwaakt, dus dat was weer even wachten... (Suriname) uiteindelijk toch een toekan gezien en een flying turkey (omdat deze op een kalkoen lijkt).
Na een lekker ontbijtje zijn we weer vertrokken met de boot naar een ander eiland om hier een jungletour te doen om daarna uit te komen bij de moedervallen, wauw! Hier heerlijk gezwommen alleen moesten we oppassen voor cideralen, deze vis kan je een stroomschok geven van 400volt. Op de terugreis in de jungle nog twee brulapen gezien. De aapjes bij ons verblijf hebben we gister kunnen voeren met bananen. Nu ik apen in de echte jungle heb gezien zal de apenheul niet snel meer indrukwekkend zijn.
Na de mislukte poging om piranha's te vangen zijn we nog met de boot naar kopi eiland geweest. Het was leuk voor zo lang het duurde want er kwam spontaan een tropische regenbui waardoor we onder een dekzijltje moesten schuilen en de terugreis naar de verblijfplaats was hierdoor weer eens wat anders.
De laatste avond geweldig afgesloten met een optreden van de raleighboys, heerlijke billeshakes dansjes gedaan. Na nog een kampvuur en laatste nacht in de hangmat was het zondag dan echt weer tijd om de spullen in te pakken en vertrokken we weer richting Paramaribo.

Leuke kerst gehad, weer eens wat anders. Er staan nu nog een aantal feestjes op de planning want Suriname sluit het jaar af en begjnt het jaar goed met allemaal feestjes. Nog even genieten dus voordat Chris alweer in het vliegtuig naar het koude nederland zit en mijn stage weer gaat beginnen.

Lieve bloglezers alvast een gelukkig nieuwjaar.

Lobi