Owru Yari

2 januari 2015 - Paramaribo, Suriname

Dat december een feestmaand is is ons als stagiaires wel honderden keren verteld en daarom ook dat we in de mooiste tijd van het jaar in Suriname zijn. Maar niks is ook minder waar. Bij terugkomst van de kersttrip zag ik dat we een planning toegestuurd hadden gekregen van de feestjes rond de jaarwisseling. Dat beloofd veel goeds.

Na twee daagjes wassen, uitrusten en winkelen was het 30 december tijd voor het eerste feestje. Met alle huisgenootjes gingen we naar Oase. Wat een feestje! Een podium met dj's en een podium met bands, heerlijk gedanst en genoten van bijzonder mooi vuurwerk. In Suriname zijn er niet zoveel regels en zo is er ook geen regel voor het geluidsniveau van muziek waardoor sommige mensen nog steeds rondlopen met oorproblemen. Deze oorproblemen komen ook mede door oudjaarsdag. Na een kortnachtje was het om 11uur in de ochtend tijd om op ons fietsje te stappen richting centrum. Hier was 'het' te beleven werd ons verteld. Overal werden 10000 knallers afgestoken, mij is verteld dat dit gebeurd om boze geesten te verjagen. Maar wanneer alles op foto en film stond en iedereen met een geïmproviseerde stofdoek en gehoorbeschadigingen rondliep vonden we het wel tijd om nog wat extra slaap te pakken in ons studentenpaleisje. In de middag werden we nog uitgenodigd voor een poolparty, helaas was deze voor korte duur omdat we geen bewoners waren van dat studentenhuis dus mochten we eigenlijk niet gebruik maken van een heerlijk verfrissende duik. Dan maar weer richting huis om ons ready te maken voor de jaarwisseling. Het begin was een dikke tegenvaller. Op de fiets naar 't vat, hier was een groot feest. Alleen was dit grote feest op een niet hele grote oppervlak maar wel toegankelijk voor iedereen, daar komt nog eens bij dat Surinamers lichaamscontact totaal niet vervelend vinden waardoor ze geen stap opzij of naar achteren doen wanneer je langs wilt lopen, hierdoor zijn we er bij de ene ingang ingelopen en bij de andere er meteen weer uit. Toen kwam het beste idee van de avond: eten bij de waterkant! Na een halfuur hadden we koude patat met koude saté waardoor niet iedereen meer echt in de feeststemming was, hier hebben we de afgelopen dagen gelukkig nog wel om kunnen lachen.
Na ons feestelijke avondmaal was het tijd voor een feestje bij zus&zo. Hier zijn we vrolijk en feestelijk het jaar 2014 uitgedanst en zijn we knallend het nieuwe jaar begonnen met een heerlijke fles champagne. Ook dit was weer een topfeestje. Op 1januari had iedereen het toch wel even gezien met de feestjes dus dit werd een dagje luieren maar helaas was dit ook een dagje om Chris z'n koffer weer in te pakken, want zijn vakantie zat er alweer op. Met alle huisgenootjes nog even uiteten en toen was het tijd om na twee fantastische weken weer afscheid te nemen. Wat een onvergetelijke bijzondere vakantie!
Op twee januari hadden we een shopdagje gepland, want dat is hier nog best leuk te doen en hebben we de vakantie afgesloten met nog een heerlijk diner bij een indisch restaurant. En op deze dag was het voor mij weer tijd om de tas in te pakken om weer twee daagjes uit de stad te vertrekken. Dit keer stond nickerie/bigipan op het programma.

Zaterdag zijn we om kwartvoor8 vertrokken vanuit 't vat. Na een tijdje rijden hebben we een heerlijk ontbijtje genuttigd in Groningen. In deze plaats voelde een huisgenootje zich weer even helemaal thuis 'back in groningen;p', in Wageningen zijn we gestopt bij een rijstfabriek. In de bus weer verder was het net of reden we in Friesland naar het strand van Hindelopen: vlakland en een zeedijk. Wat een hollandse reis. Tot we aankwamen in nieuw-nickerie. Hier hebben we een hindoestaanse tempel bekeken, we mochten hier alleen niet in omdat we vlees hadden gegeten. Na een heerlijke lunch wat weer bestond uit rijst, kip en kouseband ging de reis verder. Na een aantal uren kwamen we aan bij de boot waar we uiteindelijk nog ongeveer een uurtje mee moesten varen. Deze rit was weer inclusief sleephelling, dus helling op, uitstappen, bootje trekken en duwen, bootje instappen en zo konden we weer verder. We kwamen uit bij een meer met een aantal huisjes op het water. Op één van deze huisjes gingen we een nachtje verblijven. Dus hangmatten ophangen met alleen maar water rondom is toch wel bijzonder. Om de avond te vullen gingen we vogelsspotten. We hebben flamingo's en rode ibissen gezien, zo mooi. Na dit avontuur op het water was het tijd voor een avondje kingzen en andere kaartspelletjes en vrolijke drankjes.
Weer een nachtje in de hangmat slapen. We hadden verwacht dat we wel wakker zouden worden van de zonsopgang maar helaas is een hangmat al gewend en werden we na 8en pas wakker en toen scheen de zon natuurlijk al prachtig mooi over het bigipan gebied.
Na een heerlijk onbijtje was het weer tijd om in een boot te stappen naar een lekker (fris) modderbad. Hier onze kinderjaren weer herbeleefd en dat moest natuurlijk uitlopen op een moddergevecht. De modder in de haren, oren en overal en waar moet je dan een douche vinden midden op het water? Beetje afspoelen maar in de bus terug naar Paramaribo verlangde iedereen naar een heerlijke douche.

Op maandag zou stage weer beginnen maarja wat is Suriname met twee weken vakantie dus daar moet wel een extra dagje vakantie bij. Een dagje thuis leek me niks dus maar een dagje met Tyas mee naar stage. Op de fiets naar het kindertehuis en hier een dag meedraaien. Speciaal dagje gehad. Super aardige mensen die de kinderen ook echt nog een goede toekomst bieden. De dag was zo om met spelletjes spelen.

Het was een top tripje, een leuke afsluiting van de vakantie en een leuke dag bij een kindertehuis. Nu is het weer tijd voor waar ik hier eigenlijk voor ben: stage.

Lieve bloglezers,
Bedankt voor jullie reacties!

Bosi en brassa