Morgen neem ik de taxi

14 november 2014 - Paramaribo, Suriname

Eindelijk was het dan zover, ik moest naar de vreemdelingenpolitie en naar stage.
Ik werd in de ochtend opgehaald en het ging allemaal prima. Mijn verblijfsstempel in mijn paspoort en in december weer een afspraak voor de kortverblijfstempel. Het houdt wat in, stage lopen in Suriname. Daarna door na stage. We waren te vroeg(!), wat natuurlijk niet gebruikelijk is in Suriname. Dus eerst naar de koffie corner voor wat drinken.

Mijn kennismaking gaf een leuke (surinaamse) indruk. In een halfuur tijd had ik al 3praktijkbegeleiders gehad. Maar goed, no span, maak je niet druk.
Gister dan voor mijn echte eerste stagedag op de fiets. Ik woon in noord en moest naar zuid, een mooi eindje op de fiets. Wat heenreis soepel en zonder verdwalen verliep, verliep zo ellendig de terugreis dat het regende, onweerde en dat ik de route niet snapte door het eenrichtingsverkeer waardoor ik na 1,5 uur pas weer terug was. Vandaar dat ik dacht, morgen neem ik de taxi. Maargoed een leuk en leerzaam dagje gehad. Veel mensen ontmoet die er werken en de mediatheek hier is nog mooier dan de mediatheek van het stenden. Kun je nagaan, verblijf je in een derdewereld land.
Ook heb ik al een medepassagier voor de terugreis in maart want mijn praktijkbegeleider wil graag met me mee;p Sommige surinamers zijn tegen stagelopers wat ik soms hoor heel terughoudend en niet altijd even vriendelijk. Gelukkig heb ik dat met de gezellige mensen van het PI nog niet meegemaakt.
Ik was ook meteen welkom in de bus voor een ritje naar Brokopondo.

Dit jaar heeft het PI(pedologisch instituut) een pilotproject opgezet in Brokopondo om kinderen met een achterstand extra begeleiding te bieden. Ze hebben er dus een soort van speciaal onderwijs opgezet. Vandaag waren we er voor een vergadering en evaluatie en ik was mee om te kijken hoe het allemaal is want vanaf maandag vertrek ik naar het binnenland tot de kerstvakantie en zal ik de lerares in die klas ondersteunen en extra hulp bieden. Super leuke ervaring. Lekker back to basic. Zo nu en dan eens wifi, maar jullie blijven van me horen!

Dikke knuffel vanuit het warme (regenachtige) Suriname.