Appels, oliebollen en happy thanksgiving

8 oktober 2018 - Quinte West, Canada

Do you want an applepie for supper? Stiekem moet ik wel een beetje lachen om zo’n flauw grapje. Ik heb een nieuwe baan en de eerste werkdagen zitten erop. Het klinkt heel spannend maar dat is het zeker niet want ik ben dagelijks 7 uren lang aan het appels plukken... ik moet wel zeggen dat ik bij een leuk bedrijf werk en na 2dagen in een afgelegen veld constant appels plukken heb ik nu een quad en moet ik de voorraad aanvullen in de market. Hoe snel kun je promoveren.. Dagelijks heb ik honderden kilo’s appels, pompoenen en squash door de handen maar goed, het houd je van de straat zeggen ze dan. Toch?

Op de farm is het ook nog lekker druk. Afgelopen week hebben we nieuwe ligboksen gebouwd. Mijn taak was moertjes aandraaien, zo houden ze mij ook van de straat bij regenachtige dagen 😜 Chris heeft zijn nieuwe thuis gevonden en is druk in de weer met lassen of monteur aan het spelen in de shop bij een verrijker of een kraan.

Naast al het harde werk mogen we ook niet klagen over de vrije dagen. Al vinden de boeren dat wel want ze  zeggen stuk voor stuk dat we teveel werken. Misschien onbewust een teken van een te leuk werkplekje?

Na mijn eerste appelplukdag zei de vrouw van een boer enthousiast: I think that the applefest is this weekend. En daar gaan we met het hele gezin on tour, naar het applefest. We struinen over de markt, struinen bij een hele vette autoshow en eten heerlijke echte hollandse oliebollen. Waarom het applefest heet? Geen idee! Maar het is een leuk uitje! We bedenken dat de leuke dag eigenlijk nog niet afgelopen moet zijn, we gaan eerst naar een speeltuin om de energie van de kinderen wat te verminderen. We voelen ons ook weer 5 en rennen mee van glijbaan, naar zandbak naar zipline. Wat een gezelligheid! De energie is er nog steeds, poging mislukt maar we besluiten om lekker uit eten te gaan in een sportcafé. Wat een topdagje!

Deze dag worden we ook getipt om de volgende dag naar de funrace van de speedway te gaan. Dit is de laatste race van het seizoen. Wat een gekkigheid. Er is een limousinerace, een nieuwe limousine moet zo snel mogelijk worden uitgeschakeld door 5raceauto’s. Deze 5 auto’s moeten blij zijn dat ze nog rijden want in het midden van het programma wordt een race gehouden met alle 124 deelnemende auto’s op 1baan en kijken wie er het beste is. Na 1,5 uur komt er steeds meer ruimte vrij en rijden er heel wat minder auto’s... ook zien we een schoolbus race. Wat een leuke speedway!

Van auto’s gaan we over naar vliegtuigen, de grootste airbase van Canada zit hier in de buurt en daar zit een airforce museum bij, interessant en even cultuur snuiven 🇨🇦

Het is ook tijd voor thanksgiving. We worden uitgenodigd om dit te komen vieren met de hele familie, best speciaal eigenlijk omdat het echt een familie ding is. Maar wat een leuke middag met echte Turkey, zoals het hoort bij Thanksgiving.

Dat het nu thanksgiving weekend is betekend ook dat er veel dingen sluiten na dit weekend. Oeps en er staat nog zoveel op de planning. Dus maar vroeg uit de veren en on tour met de van. Eerst gaan we naar bon-echo provincial parc, hier doen we een mooie hike over de rotsen wat bekladderd moet zijn met tekeningen van de aboriginals. We zien geen tekeningen maar gelukkig wel hele mooie natuur, het is indian summer! Prachtig!

Na de hike rijden we door naar de Bonnechere caves. Rotsen zien we genoeg boven de grond, naar ook onder de grot is het best bijzonder en mooi!

Omdat we zo dicht in de buurt zijn van Renfrew combineren we dit ook nog maar met een bezoekje aan familie Bakker, wat een gastvrijheid!

Inmiddels is het ‘normale’ canadeze in ons leven naar binnen geslopen.

Na onze laatste kampeertrip rijden we gewoon naar ‘huis’, gek hoe dat zo snel al gewenning kan worden.

1. Gerrit og Jikke:
    8 oktober 2018
    Machtig Iris en Christiaan. Dagen zijn " te kort". Het is zo leuk elke keer om jullie verhaal te lezen. Zo beleven we jullie avonturen gewoon met jullie mee. 👍😘😘
  2. Petra Zijlstra:
    8 oktober 2018
    Goh. Wat ha jimme al in soad ferskillende aventuren mei makke. Tiid flucht ast it nei dyn sin hast. De winter sil der ek hast wol begjinne. Soad wille mei syn allen. Leafs fanut Blauhus
  3. Betty:
    8 oktober 2018
    Prachtige belevenissen wer, wat in mooi ferhaal, we beleve it gewoon mei😀 super!
    En mar net te hurd wurkje oars lit de boer jim net wer gean💪🏼
  4. Corrie:
    8 oktober 2018
    Wat weer een Prachtig verhaal iris je beleefd het helemaal mee. En wat een gastvrijheid jullie zijn erg Welkom daar.
    Jullie zijn onderdeel van het gezien helemaal op genoten.
    Dat is fijn om te horen.
    Veel belevenissen Prachtig.
    En ook zo lekker enthousiast nog maar veel plezier en Werk niet te hard.
  5. Michiel:
    8 oktober 2018
    Wat wēr in mooi ferhaal. Appels plukken en sa, is ek wol mooi wurk, lekker bûten wêze. Prachtige mooie foto's fan de omgefing.
  6. Hugo landman:
    8 oktober 2018
    Super mooi verhaal Iris. Prachtig om jaloers op te zijn wat jullie beleven. Geniet van de gastvrijheid en het mooie werk. Succes alle twee 💪😚
  7. Martina:
    16 oktober 2018
    Jeetje wat een leuk verhaal. Jullie beleven veel. Heel erg mooi. Man. Werk en geniet se. Groeten uit Bolsward