Stadjes, cultuur en mennonites

25 november 2018 - St Jacobs, Canada

Ook al vinden we ons werk zo leuk, de lonely planet is te dik om er doordeweeks niet een keertje tussen uit te piepen. We maken de Van winterklaar en dan gaat ons eerste winterkampeer avontuur beginnen. Op woensdagmiddag vertrekken we naar Guelph. Dit is een super knus stadje in zuidwest Ontario, we struinen wat door het stadje en eten daarna heerlijk in een gezellige drukke pub om vervolgens achterin de Van op het parkeerplaats van de Walmart lekker in slaap te vallen. We kunnen vast aan de kou wennen, het is -7.

Met onze supersonische slaapzakken van the north face hebben we het geen seconde koud gehad. Fris (haha) en fruitig kunnen we weer aan een nieuwe dag beginnen :) met een bakje koffie van de Mac en een zelf geïmproviseerd ontbijtje zitten we vroeg in de auto richting St Jacobs. Hier is een farmers marker met veeverkoop vandaag. De farmersmarket is erg gezellig, leuke producten en leuke mensen! We vertellen wel 10x dat we naar yellowknife gaan en alle 10x worden we goed gewaarschuwd voor de kou, we zijn stiekem steeds benieuwder!

Wanneer we naar de veeverkoop willen is dit niet toegestaan voor toeristen, jammer. Gelukkig hebben wij het gelukje dat een man ons Nederlands accent herkent en ons wel even een rondleiding wil geven. Wat een toeval, in gebrekkig Nederlands krijgen we een leuke privétour.

Het stadje St Jacobs is ook erg leuk, het is het toeristische middelpunt van de Mennonites. We bezoeken de mennonite story en het maple syrup museum, wat een cultuur dagje. Wanneer we in de middag door een dikke sneeuwstorm de binnenweggetjes naar Goderick nemen zien we kindjes buitenspelen in jurken en een boer ploegen met paarden. Wat een bijzondere maar mooie samenleving! In Goderick zetten we het cultuursnuiven door en gaan we naar een museum van een oude verzamelaar, met oude militaire spullen, een stoomtrein en stoomtrekkers.

We brengen de avond door bij Pier&Trijntsje uit Friesland, een leuk avondje! Eigenlijk mogen we het niet hebben over winterkamperen want we verkassen onze spullen naar de woonkamer en de kachel. Wat een gastvrijheid!

Het voelt net alsof we cityhoppen, na een heerlijk bakje koffie en een stop bij het strand, wat na een sneeuwstorm echt het blauwe water witte stranden effect creëert, rijden we naar Stratford. Hier wandelen we in de Shakespeare gardens en bekijken we het Dutch monument. Best bijzonder om te zien welke connectie Canada soms heeft met Nederland! De sneeuw maakt het allemaal een beetje extra mooi! In de middag bezoeken we een echte Goudse kaasboerderij van Familie van Bergeijk, Mountain oak Cheese. We worden heel vriendelijk ontvangen en krijgen een leuke rondleiding! Ooit eens in de buurt? Het is een bezoekje waard met heerlijke kaas!

We hebben genoten van een paar heerlijke vrije dagen, van stadjes en veel cultuur maar op een vrije zondag genieten we ook nog even van de geweldige Canadeze natuur! We doen een hike in Presqu’ile parc, geen hike is hetzelfde! Heerlijk!

Stadjes en natuur, maar ook genieten we nog van het platteland! Ik kan zo mijn papiertje voor veearts assistent halen, want inmiddels ben ik een pro! Dat is natuurlijk een grapje maar het zijn wel onder andere de werkzaamheden geweest van afgelopen weken: DNA testen afnemen, injecties klaarleggen, ondersteunen en assisteren en de administratie hiervan bijhouden. Chris is nog altijd druk met spullen repareren en het laatste field werk. De tijd gaat snel! Nog 2,5 week Ontario te gaan...

1. Corrie:
    25 november 2018
    Wat weer een prachtig verhaal.
    Je merkt aan alles dat jullie je helemaal thuis voelen daar.
    En wat een gastvrijheid daar maar dat zegt ook iets over jullie zelf.
    Jullie draaien je hand ook nergens voor om.
    Nog veel plezier en lekker genieten in het land over zee.👏😘
  2. Petra Zijlstra:
    25 november 2018
    Super der, al wat in krystgefoel?? Mei de snie is it ekstra feestelyk. Sil wol grut fiert wurde. Lekker oankrûperswaar mei -7
  3. Anno:
    25 november 2018
    Wat in mooie belevenis dêr wêr en dat it net oerol trekwurk , maar dat dêr ek nog minsken binne die it wurk dogge mei hynders . Prachtig dêr .
  4. Betty:
    25 november 2018
    Prachtige avonturen wer Iris en Chris! Mooi om te ervaren dat jim sa wolkom binne oeral, wat in gastfrije minsken ontmoete jim👍🏼 Noch efkes op de buorkerij en dan gean jim wer fjirder on tour troch oare gebieden fan it prachtige Canada, geniete!!❤️
  5. Hugo landman:
    25 november 2018
    Prachtig verhaal Iris. Wat hebben jullie een super mooi avontuur. Mooi dat er zoveel gastvrije mensen zijn. En geniet van de mooie santa Claus time in de sneeuw. Geniet van het mooie land daar.😍
  6. Aggie altena:
    25 november 2018
    Prachtige verhaal en mooie foto's weer Iris en Chris. Genieten daar in de prachtige sneeuw. X
  7. Pier & Trijntje:
    25 november 2018
    Moai ferhaal en prachtige foto's !!
    We hjeare graag wer fan jimme en de moaie verhalen! Succes oer 2,5 wike! Hele reis om oan de oare kant te kommen 😉
  8. Martina:
    26 november 2018
    Prachtig gewoon. Jullie avontuur en verhalen. Het is daar erg mooi. Aan de foto s te zien. Geniet se.
  9. Wyger veenje:
    26 november 2018
    Super weer..ik zal volgende week even heen naar Ontario..hoop dat er dan nog sneeuw ligt..Have fun jullie
  10. Jacoba:
    29 november 2018
    De kerstboom hadden jullie al maar nu ook sneeuw maakt het kerst gevoel al bijna compleet. Wat een andere wereld....de Dolomieten moeten nog even op mij wachten...maar wat een natuur....fantastisch!